Baza legala: OG 58/1998; HG 267/2010; Legea 26/1990; Legea 359/2004
Asa cum precizeaza art. 28 din O.G. nr. 58/1998 privind organizarea si functionarea activitatii de turism in Romania, cu modificarile ulterioare, in scopul protectiei turistilor, oferirea, comercializarea, vanzarea serviciilor si a pachetelor de servicii turistice, precum si crearea de produse turistice pe teritoriul Romaniei pot fi realizate numai de catre agentii economici din turism autorizati de Ministerul Turismului, posesori de licente in turism sau de certificat de clasificare, dupa caz.
De asemenea, dupa cum prevede art. 10 din H.G. nr. 1267/2010, pe teritoriul Romaniei, operatorii economici pot desfasura activitati de ofertare si comercializare a serviciilor si/sau a pachetelor de servicii turistice, inclusiv prin intermediul retelelor si instrumentelor electronice de comunicatie total sau partial informatizate, site-uri sau altele asemenea, cu respectarea legislatiei in vigoare privind comertul electronic, numai in baza licentei de turism si/sau, dupa caz, a anexei la aceasta, eliberate de institutia publica responsabila in domeniul turismului.
Conform prevederilor legale, documentele necesare in cazul schimbarii sediului, titularului, denumirii sau tipului de agentie, pe care operatorul economic trebuie sa le comunice institutiei publice centrale responsabile in domeniul turismului sunt:
- cererea de modificare a sediului agentiei de turism in cauza, cu mentiunea adresei noului sediu sau punct de lucru;
- licenta de turism sau, dupa caz, anexa licentei de turism – in original;
- certificat constatator (forma extinsa) emis de Oficiul Registrului Comertului in baza Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului, cu modificarile si completarile ulterioare, din care sa rezulte activitatile autorizate a fi desfasurate la noul sediu sau punct de lucru si codul/codurile CAEN corespunzatoare, pentru tipul agentiei de turism respective, conform art. 15 din Legea nr. 359/2004;
- copia contractului care atesta dreptul de proprietate/alt drept real sau de folosinta asupra spatiului in care se desfasoara activitatea agentiei de turism;
- copia politei valabile de asigurare privind asigurarea rambursarii cheltuielilor de repatriere si/sau a sumelor achitate de turisti pentru achizitionarea serviciilor/pachetelor de servicii turistice, in cazul insolvabilitatii sau a falimentului agentiei de turism.
In lipsa documentatiei complete, se pot solicita documente justificative suplimentare; in schimb, baza documentelor complete, licenta de turism si/sau anexa licentei de turism se emite de catre institutia publica centrala responsabila in domeniul turismului.
Autorul articolului : Sergiu Cobirzan, expert contabil si auditor financiar.